Algemeen
In de branche vinden we naast de kapper, schoonheidsspecialist en pedicure nog meer beroepsbeoefenaren die ook in de "Beauty actief zijn. We zouden dat de "Horizontale marktstructuur kunnen noemen.
Kijken we naar de diverse beroepsbeoefenaren, dan kun je het beperken tot je eigen specialiteit, dus grenzen trekken. Maar we zien ook salons, waar meerdere vakdisciplines aanwezig of mogelijk zijn. Dat geeft een ruimer aanbod voor de klant.
Nog een stap(je) verder is de grenzen laten vervagen. Is een bonbon, gebakje of een wijntje een stap te ver? Of verkoop je ook gelijk een doosje van die bonbons? Bij behandelingen gericht op afslanken passen bepaalde preparaten, maar ook bijvoorbeeld lingerie! Kwam het verschillende keren tegen. Dit verbreden van het dienstenpakket wordt wel "blurring" genoemd.
Onderstaand een overzicht van de marktstructuren waar je mee te maken hebt.
*klik op afbeeldingen om deze te vergroten*
7
|
Marktstructuur Horizontaal/Verticaal
Naast de horizontale structuur hebben we ook te maken met instanties en leveranciers. De "Verticale structuur. Al deze instanties en personen heb je (of je wilt of niet) nodig. Belangrijk om met alle partijen een goede relatie op te bouwen. Zaken doen is ook vaak het elkaar / de ander gunnen!!! |
8
|
Werken in de "Beauty-branche"
Het leuke van het vak is, dat het aantal manieren en mogelijkheden met het werk bijna oneindig groot zijn. Daarbinnen zullen op hoofdpunten toch keuzes moeten worden gemaakt.
9
|
|
Werken in de Beautybranche
Minder dan 10% van de salons mag professioneel worden genoemd. Dat betekent, dat er voldoende wordt verdiend om van te leven en personeel te betalen. Vaak wordt gezegd, dat voor iedere werknemer 100.000 euro omzet nodig is. Mijn ervaring is, dat dit bedrag meestal niet wordt gerealiseerd. Dat betekent, werken met een geringe marge.
Uitbreiden met telkens een nieuwe werknemer er bij levert zo'n omzetstijging niet op. Vaak zal je eerst moeten doorgroeien naar ± 8 personen.
|
10
|
Om over te filosoferen
|
11
*
|
Wie ben ik
Dit thema komen we regelmatig in deze cursus tegen. In deze branche gaat het er om, dat de klant meestal bij jou past, om wat voor reden ook. Maar dat geldt ook voor jou naar jouw leverancier.
Marketting technisch koop je bij voorkeur een pakje boter bij de goedkoopste, maar een behandeling en een persoonlijk advies is (bij de meesten) toch wat anders.
|